середа, 3 січня 2024 р.

Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з географії (2023-2024 н. р.)





8 клас

Теоретичний тур

Тестові завдання

Бал за відповідь не зараховується у випадках: відповідь неправильна або її не має; на одне запитання ви даєте дві відповіді або більше. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

1. Аркуш топографічної карти має номенклатуру N-34-37-В-в. Визначте номенклатуру суміжного північного аркуша топографічної карти:

а) N-34-37-В-г;                                    б) N-34-37-В-е;

в) N-34-37-В-б;                                    г) N-34-37-В-а.

2. Виберіть варіант, у якому правильно зазначено максимальний кут падіння сонячних променів на території України:

а) від 90º на півдні до 82º на півночі;                б) від 69º на півдні до 61º на півночі;

в) від 23º на півдні до 15º на півночі;                г) від 46º на півдні до 38º на півночі.



3. Ози, ками, друмліни – аккумулятивні форми рельефу, що утворюються завдяки дії:

а) вітру;                  б) текучих вод;                в) льодовика;                     г) моря.

4. Визначте довготу центрального (серединного) меридіану ІХ годинного поясу:

а) 9º сх.д.;                        б) 135º сх.д.;                     в) 135º зх.д.;                   г) 9º зх.д.

5. Три з названих заток належать до одного океану, а одна – до іншого. Вкажіть цю затоку:

а) Біскайська;               б) Гвінейська;                   в) Бенгальська;                  г) Мексиканська.

6. «Острів скарбів», із однойменного роману Л.Стівенсона, розташований південніше від острова Куба. Назвіть ту частину Атлантичного океану, в якій він знаходиться.

а) Саргасове море;       б) Карибське море;       в) Мексиканська затока;       г) затока Ла-Плата.

7.Укажіть рядок з назвами об’єктів та явищ, які є результатом роботи підземних вод:

а) яр, балка, карст, болото;                                                

б)  карст, зсув, підземне озеро, печера;              

в) підземна річка, джерело, артезіанська свердловина, болото;           

г) зсув, оаза, яр, криниця.

8. Укажіть острови, які перебувають під впливом мусонних вітрів:

а) Японські;                  б) Канарські;                   в) Британські;                 г) Нова Зеландія.

9. Укажіть, з якою частиною африканського материка Україна має найкоротші водні шляхи сполучення:

а) із Західною Африкою;                                    б) зі Східною Африкою;         

в) з Північно-Східною Африкою;                     г) з Північно-Західною Африкою.

10.Укажіть назву річки в Євразії, у якої притока довша від головної річки, а площа басейну притоки становить половину загальної площі басейну цієї річкової системи:

а) Єнісей – Ангара;          б) Волга – Кама;          в) Об – Іртиш;            г) Дніпро – Припять.

11. Визначте висоту полуденного Сонця у дні рівнодення для міста Києва (50° 30΄ пн. ш., 30° 30΄ сх. д.):

а) 39°30΄;                             б) 63° 30΄;                           в) 23° 30΄;                    г) 50°30΄.

12. Укажіть варіант, в якому у правильній послідовності представлено розміщення одиниць адміністративно-територіального поділу України з заходу на схід:

 а) Рівненська, Житомирська, Волинська, Київська область;         

 б) Волинська, Рівненська, Сумська, Київська область;        

 в) Хмельницька, Тернопільська, Львівська, Київська область;        

 г) Львівська, Тернопільська, Хмельницька, Вінницька область.

13. Визначте масштаб глобуса, якщо відстань на ньому між екватором і 10-ю паралеллю   становить 2,2 см:

а) 1 : 50 000 000;                   б) 1 : 500 000;                        в) 1 : 22 000 000;                 г) 1 : 220 000.

14. Без урахування проходження державних кордонів другий часовий пояс розташовувався б між меридіанами:

а) 15° сх. д. і 30° сх. д.;                                                 б) 7° 30' сх. д. і 22° 30' сх. д.;      

в) 22° 30' сх. д. і 37° 30' сх. д.;                                      г) 30° сх. д. і 45° сх. д.

15. На карті адміністративно-територіального устрою України для відображення територій областей  використаний спосіб:

а) ізоліній;                   б)  якісного фону;                 в) картодіаграм;                      г) картограм

 

Творчі завдання

1. Поясніть відмінність між поняттями «країна», «держава», «залежна територія». Які способи картографічного зображення застосовують для створення політичної карти? Як на ній позначають держави і залежні території?  

12 балів                                                                                                                                     

2. Оцініть значення знань із фізичної та суспільної географії для себе і суспільства.

12 балів

Практичний тур

1. Розв’яжіть задачу.

Дві групи учнів здійснювали нівелювання горбів. Перша група здійснювала нівелювання горба, абсолютна висота якого 159,6 м, з підніжжя заввишки 131,4 м. Друга група розпочала нівелювання з точки, абсолютна висота якої на 22,6 м менша, ніж у першої групи.

У скільки разів більше довелося встановлювати нівелір другій групі порівняно з першою, якщо абсолютна висота другого горба 164,9 м?

     8 балів

2. Розв’яжіть задачу.

Турист розглядаючи карту рівнинної місцевості масштабу 1:200 000 рівно ополудні 23 вересня розраховував відстань, яку йому вдасться пройти до заходу Сонця.

Яку відстань доведеться здолати туристові, якщо його середня швидкість становить 6 км на годину? Відрізок якої довжини, що відповідає пройденому маршруту, турист виміряв на цій карті?

10 балів

3. Розв’яжіть задачу.

Атмосферний тиск біля підніжжя гори 760 мм рт. ст., а температура повітря 18°С. Визначити атмосферний тиск на вершині гори, якщо температура повітря на ній становить 15° С.

6 балів

 

 

 

 

 

                                                                            9 клас

Теоретичний тур

Тестові завдання

Бал за відповідь не зараховується у випадках: відповідь неправильна або її не має; на одне запитання ви даєте дві відповіді або більше. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

 

1. Назвіть показник, який дозволяє встановити прогрес у соціально-економічному розвитку окремих країн і зв’язки, що існують між доходами та іншими показниками якості життя:

а) валовий внутрішній продукт на одну особу;                        б) індекс людського розвитку;

в) валовий національний дохід на одну особу;                         г) валовий внутрішній продукт.

2.Укажіть виробництво, яке НЕ належить до вторинного сектору економіки:

а) добувна промисловість;                                           б) хімічне виробництво;            

в) електроенергетика;                                                    г) виробництво харчових продуктів.

3. Укажіть сектор економіки, який найбільше залежить від природних умов і природних ресурсів:

а) вторинний;          б) третинний;              в) первинний;             г) четвертинний.

4. Найменше географічно залежать від споживача виробництва, які випускають:

а) кондитерські вироби;               б) цеглу;                 в) електроніку;                  г) меблі.    

5. Укажіть, як називається така форма організації виробництва, коли кінцевий продукт одного виробництва є сировиною для іншого:

а) комбінування;                б) кооперація;                 в) спеціалізація;           г) концентрація.

6. Міста Дрогобич, Рівне, Луцьк у 1939 році перейшли до складу України зі складу:

а) Румунії;                    б) Польщі;                      в) Словаччини;                      г) Угорщини.

7. Визначте, який тип економічної системи характеризує така цитата з газети: «Економісти прогнозують зростання цін на комунальні послуги і держава вимушена збільшити субсидії»:

а) мішану;                        б) планову;                          в) ринкову;                   г) традиційну.  

8. Укажіть область, де друге за населенням місто має понад 650 тис. жителів:

а) Донецька;                   б) Запорізька;               в) Дніпропетровська;                г) Луганська.

9. Укажіть, яка група міст є найчисленнішою в Україні:

а) малі міста;         б) малі та середні міста;         в) середні та великі міста;        г) великі міста.

10. Укажіть, мінімальну кількість мешканців у поселенні для отримання ним статусу міста в Україні:

а) 3 тис. осіб;                б) 5 тис. осіб;                    в) 10 тис. осіб;                г) 15 тис. осіб.

11.Визначте, на якій широті Сонце не може бути в зеніті?

а) 10 пн. ш.;                    б) 20 пд. ш.;                     в) 220 пд. ш.;                    г) 240 пн. ш.;

12. Виберіть приклад «формули відтворення населення», що характеризує І тип відтворення населення: 

а) 28 – 10 = 18 0/00;          б) 28 – 24 = 40/00;       в) 14 – 10 = 40/00;          г) 33 – 12 = 210/00.

13. На картах, які побудовані в циліндричних проекціях, довжини ліній найбільшою мірою спотворені в районах, що прилягають до:

а) тропіків;                        б) полюсів;                      в) помірних широт;                  г) екватора.

14. Використовуючи прямокутні координати, визначте точку, розташовану до екватора найближче:

а) X = 5 533 350; Y = 6 655 347;                              б) X = 6 750 445; Y = 4 375 563;

в) X = 4 385 780; Y = 5 330 750;                              г) X = 5 555 000; Y= 3 280 500.

15. В Україні оновлено класифікацію населених пунктів (2023 р.). Згідно з законом, селища міського типу автоматично стануть:

а) селами;                б) містами;             в) селищами;              г) їх статус не зміниться.

 

Творчі завдання

1. Поясніть відмінності між поняттями «трудові ресурси» та «економічно активне населення». Дайте оцінку значення високого рівня компетентності трудових ресурсів для подальшого господарського розвитку держави.

                                                                                                                                 12 балів

2. Поясніть вплив глобалізації на темпи розвитку світового господарства та національних економік країн різних типів.

12 балів

Практичний тур

1. Розв’яжіть задачу.

Визначте, яку площу (у см2) займатиме місто Херсон на топографічній карті масштабу 1:200 000, якщо територія цього обласного центру становить понад 6 500 га. Як зміниться площа Херсона на карті, якщо її масштаб буде зменшено в 5 разів?

                                                                                                                                           10 балів                                      

2. Розв’яжіть задачу.

Турист розглядаючи карту рівнинної місцевості масштабу 1:200 000 рівно ополудні 23 вересня розраховував відстань, яку йому вдасться пройти до заходу Сонця.

Яку відстань доведеться здолати туристові, якщо його середня швидкість становить 6 км на годину? Відрізок якої довжини, що відповідає пройденому маршруту, турист виміряв на цій карті?

     10  балів

3. Розв’яжіть задачу.

Визначте абсолютну величину приросту населення Німеччини у 2000 році (чисельність населення на той час – 82797 тис. осіб), якщо коефіцієнт народжуваності дорівнював 9,3 промілле; коефіцієнт смертності 10,5 промілле, а чисельність зовнішніх мігрантів (механічний приріст населення) у розрахунку на 1000 осіб населення дорівнювала 4.

8 бал

 

 

10 клас

Теоретичний тур

Тестові завдання

Бал за відповідь не зараховується у випадках: відповідь неправильна або її не має; на одне запитання ви даєте дві відповіді або більше. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

 

1. Назвіть літеру, з якої починається назва більшості столиць тих держав, з якими межує Україна:

а) К;                                 б) Б;                                   в) В;                                    г) М.

2. Визначте, скільки адміністративних областей України межує з Польщею:

а) одна;                         б) дві;                           в) три;                         г) чотири.

3 Оберіть варіант, у якому вказано адміністративні області України, що всі межують одна з одною:

а) Полтавська, Донецька, Луганська;                    б) Кіровоградська, Вінницька, Черкаська;

в) Дніпропетровська, Запорізька, Одеська;          г) Миколаївська, Київська, Хмельницька.

4. Визначте місто (обласний центр України), в якому місцевий час на 20 хвилин більший від поясного:

а) Дніпро;                 б) Херсон;                    в) Кропивницький;                    г) Луцьк.

5. Укажіть сектор економіки, який найбільше залежить від природних умов і природних ресурсів:

а) вторинний;          б) третинний;              в) первинний;             г) четвертинний.

6. Визначте середню ресурсозабезпеченість Європи лісовими ресурсами, коли відомо, що під лісом зайнято 1 млрд. га, а чисельність населення Європи становить 742 млн. осіб:

а) 0,134;                             б) 0,742;                                в) 1,348;                            г) 13, 48.

7. Визначте сектор економіки, підприємства якого мають переважно ареальні форми просторової організації виробництва:

а) первинний;                б) вторинний;                 в) третинний;               г) четвертинний.

8. До федеративних республік належать усі  три країни у переліку:      

а)  Бельгія, Ірландія, Швеція;                           б) Франція, Португалія, Фінляндія;

в) Бразилія, Індія, Австрія;                             г)  Аргентина, Італія, Мексика.

9. Укажіть держави, які входять до Британської Співдружності:

а) Нова Зеландія, Беліз, Ямайка;                            б) Канада, Гвіана, Пуерто-Рико;

в) Австралія, Барбадос, Сенегал;                            г) Беліз, Ямайка, Аргентина.

10. Як називається процес поширення в сільській місцевості міських стандартів та способу життя:

а) субурбанізація;             б) урбанізація;           в) псевдоурбанізація;            г) рурбанізація.

11. Китай, Індія, США, Індонезія – найбільші за кількістю населення держави світу. П’ятою країною з населенням 236 млн. осіб (оцінка на кінець 2022 р.) є :

   а) Мексика;                       б) Бразилія;                          в) Пакистан;                        г) Японія.

12. Укажіть місто в Німеччині, яке належить до категорії світових міст (альфа-міст):

а) Берлін;                        б) Гамбург;                   в) Мюнхен;                  г) Кельн.

13. Укажіть спільну рису сучасного розвитку процесу урбанізації, що характерна для всіх високорозвинутих країн Європи:

а) субурбанізація;             б) джентрифікація;              в) рурбанізація;          г) конурбація.

14. Укажіть країни-сусіди Німеччини, які НЕ входять до НАТО:

а) Нідерланди, Бельгія;                                б) Чехія, Польща;            

в) Австрія та Швейцарія;                            г) Данія, Люксембург.

15. Кольори, які використовують у державній символіці можуть вказувати на панівну релігію (або релігії). Так, помаранчевий колір є символом:

а) ісламу;                     б) буддизму;                       в) християнства;                      г) індуїзму.       

Творчі завдання

1. Як ви розумієте поняття «світове місто»? В яких країнах Європи є найбільше світових міст? Наведіть приклади світових міст у різних субрегіонах Європи, розкрийте їх функції.

12 балів

2. Охарактеризуйте складники та основні положення концепції сталого розвитку.

12 балів

Практичний тур

1. Розв’яжіть задачу.

Обчисліть:

а) відносну висоту між найнижчою і найвищою точкою Євразії;

б) витрати води річки Тиса, якщо її річний стік становить 6,3 км3;

в) ресурсозабезпеченість нафтою Венесуели (населення – 31,57 млн. чол. (2016 р.); розвідані запаси нафти – 8,6 млрд. тон; щорічний видобуток нафти – 127,8 млн. тон).

6 балів                             

2. Розв’яжіть задачу.

Турист розглядаючи карту рівнинної місцевості масштабу 1:200 000 рівно ополудні 23 вересня розраховував відстань, яку йому вдасться пройти до заходу Сонця.

Яку відстань доведеться здолати туристові, якщо його середня швидкість становить 6 км на годину? Відрізок якої довжини, що відповідає пройденому маршруту, турист виміряв на цій карті?

                                                                                                                                             10 балів

3. Розв’яжіть задачу.

Визначте абсолютну величину приросту населення Німеччини у 2000 році (чисельність населення на той час – 82797 тис. осіб), якщо коефіцієнт народжуваності дорівнював 9,3 промілле; коефіцієнт смертності 10,5 промілле, а чисельність зовнішніх мігрантів (механічний приріст населення) у розрахунку на 1000 осіб населення дорівнювала 4.

8 балів

 

 

 

 

 

11 клас

Теоретичний тур

Тестові завдання

Бал за відповідь не зараховується у випадках: відповідь неправильна або її не має; на одне запитання ви даєте дві відповіді або більше. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

1. Виразіть в одиницях часу дугу паралелі величиною 4045/:

а) 3 хв.;                             б) 6 хв.15 сек.;                              в) 9 хв.15 сек.;                  г) 19 хв.

2. Укажіть країни, в яких склалось вдале поєднання родовищ залізних руд та коксівного вугілля, на базі яких виникли великі металургійні бази:

а) Швеція та Люксембург;                                        б) Чехія та Румунія;                     

в) Франція та Велика Британія;                               г) Німеччина та Польща.

3. Укажіть масштаб топографічної карти з номенклатурою М-35-92:

а) 1 : 100 000;                 б) 1 : 50 000;                  в) 1 : 25 000;                  г) 1 : 10 000.

4. Укажіть назву столиці країни, яка розташована у Південно-Східній Азії:

а) Токіо;                    б) Маніла;                      в) Дакка;                           г) Сеул.           

5. Укажіть назву столиці країни, яка розташована у Західній Африці:

а) Дакар;                   б) Рабат;                         в) Лагос;                           г) Кіншаса.

6. Укажіть, з якою частиною африканського материка Україна має найкоротші водні шляхи сполучення:

а) із Західною Африкою;                                    б) зі Східною Африкою;         

в) з Північно-Східною Африкою;                      г) з Північно-Західною Африкою.           

7. Укажіть групу країн, які знаходяться за межами «центральної вісі» розвитку Європи:

а) Швейцарія, Австрія;                              б) Німеччина, Франція;                   

в) Іспанія, Португалія;                              г) Бельгія, Нідерланди.

8. Визначте висоту полуденного Сонця у дні рівнодення для міста Києва (50° 30΄ пн. ш., 30° 30΄ сх. д.):

а) 39°30΄;                             б) 63° 30΄;                           в) 23° 30΄;                    г) 50°30΄.   .

9. Укажіть варіант, в якому у правильній послідовності представлено розміщення одиниць адміністративно-територіального поділу України з заходу на схід:

 а) Рівненська, Житомирська, Волинська, Київська область;         

 б) Волинська, Рівненська, Сумська, Київська область;        

 в) Хмельницька, Тернопільська, Львівська, Київська область;        

 г) Львівська, Тернопільська, Хмельницька, Вінницька область.

10. Якщо точка А на топографічній карті має прямокутні координати Х=6065200, У=4333200, а точка В – Х=6065100, У=4333100, то дирекційній кут із точки А на точку В складає:

а) 450;                                б) 1350;                              в) 2250;                         г) 3150.

11. Що є головним досягненням Мартіна Бехайма?

а) перша у світі друкована карта;                             б) перший у світі глобус;         

в) створення рівнокутової проекції;                        г) укладення енциклопедії античних знань.

12. Укажіть країни, які найкраще забезпечені різноманітними паливно-енергетичними ресурсами:         

а) Бразилія, США, Японія, Італія;                              б) Китай, Монголія, Норвегія, Єгипет;           

в) Росія, Велика Британія, Казахстан, Канада;         г) Франція, Польща, Україна, Індія.

13. Визначте номенклатуру суміжного північного аркуша топографічної карти N-34-37-В-в:

а) N-34-37-А-в;           б) N-34-37-В-б;                   в) N-34-37-В-а;                     г) N-34-37-В-г.

14. Визначте НЕправильну пару «стара назва міста – нова назва міста»:

а) Кузнецовськ – Поліське;                              б) Іллічівськ - Чорноморськ;                 

в) Артемівськ – Бахмут;                                   г) Дніпродзержинськ – Камянське.  

15. Укажіть основні чинники, які впливали на розміщення підприємств чорної металургії та формування металургійних баз у різних країнах світу впродовж ХІХ-го і в першій половині ХХ-го століть:

а) тяжіння до джерел дешевої електроенергії;            

б) тяжіння до портів і шляхів перевезення руд і палива;           

в) тяжіння до споживачів металу;            

г) тяжіння до вугільних і залізорудних басейнів.

                                                                                  

Творчі завдання

1. Чим глобалізація відрізняється від економічної інтеграції? Яких особливих рис набуває світове господарство під впливом глобалізації?

12 балів

2. Оцініть практичне значення географічних інформаційних систем.

12 балів

Практичний тур

1. Розв’яжіть задачу.

Обчисліть:

а) відносну висоту між найнижчою і найвищою точкою Північної Америки;

б) витрати води річки, якщо її річний стік становить 3,2 км3;

в) ресурсозабезпеченість нафтою Саудівської Аравії (населення – 22,1 млн. чол.; розвідані запаси нафти – 35 млрд. тон; щорічний видобуток нафти – 455 млн. тон).

6 балів                            

2. Розв’яжіть задачу.

Турист розглядаючи карту рівнинної місцевості масштабу 1:200 000 рівно ополудні 23 вересня розраховував відстань, яку йому вдасться пройти до заходу Сонця.

Яку відстань доведеться здолати туристові, якщо його середня швидкість становить 6 км на годину? Відрізок якої довжини, що відповідає пройденому маршруту, турист виміряв на цій карті?                                                                                                                                                         

10 балів 

3. Розподіліть запропоновані географічні об’єкти між материками та заповніть таблицю за зразком.

Географічні об’єкти: Горн, Піренеї, Юкон, Тибет, Каракуми, Льюльяйльяко, Аденська, Таймир, Суматра, Юкатан, Фолклендські, Кейп-Йорк.

 

Власна назва об’єкта

Загальна назва об’єкта

Назва материка

Приклад:

Тібесті

 

нагір’я

 

Африка

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                               6 балів

 

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Учні 10 класу прийняли активну участь в акції "Наша допомога птахам"